Firma, jest zespołem ludzi, którzy w miarę swoich sił i
umiejętności, mają pracować na to. Żeby zadania wykonywane przez firmę były
wykonywane bardzo dobrze jakościowo oraz terminowo. Po jak najniższych
kosztach, przy jak największy zysku dla firmy. Ma to się opłacać zarówno firmie,
jak i dla ludzi w niej zatrudnionych.
Jeżeli
jesteś właścicielem firmy, lub osobą kierującą ludźmi w firmie, to motto
powinno być dla Ciebie myślą przewodnią. Kieruję zespołem ludzkim w firmie od
20lat. Cały czas w tym samym przedsiębiorstwie. Najpierw kierowałem ludźmi, na
niskim szczeblu zarządzania, jako mistrz. Obecnie od ośmiu lat jestem
kierownikiem w produkcji. Kieruję bardzo różnorodnym pod względem zawodów
zespołem. Są w nim mechanicy, hydraulicy, elektrycy i cały dział obróbki
skrawaniem. A że wykonujemy różnego rodzaju usługi remontowe, cały czas muszę
poszczególne zespoły monitorować. A, że przeważnie zadania wszystkich zespołów
się ze sobą krzyżują. To wymaga ode mnie i poszczególnych mistrzów kierujących
zespołami zawodowymi, dołożenia szczególnych starań. By praca zespołów przebiegała
w miarę rytmicznie i bez przestojów. Żeby praca w firmie przebiegała planowo,
firma potrzebuje zatrudnić pracowników o odpowiednich kompetencjach. Moim sposobem monitorowania tych kompetencji
chciałem się z zainteresowanymi podzielić.
Na
początek, stwórz pracownikom zbiór
potrzebnych kompetencji dla wykonywania danego zawodu. Czyli Twoje oczekiwania
od pracownika.
Wspólnymi
kompetencjami, w każdym zawodzie, będzie na pewno wykształcenie i to co jest
obecnie bardzo istotnie. Znajomość języka obcego. Następnie dla każdego zawodu
z osobna, utwórz listę kompetencji, charakterystycznych dla danego zawodu. Inne
kompetencje będzie posiadał mechanik a inne elektryk. Teraz najważniejsze. Każdej kompetencji
przypisz przedział wartości. Przykładowo 0-3.
0
– nie umie
1
– doszkolić
2 - umie, ale wymaga nadzoru
3 - ekspert
Potrzebne
to będzie by wyliczyć wartość średnią kompetencji dla danego pracownika.
Proste! Im większa średnia, tym bardziej kompetentny pracownik. Ale nic
bardziej mylnego. Takie arytmetyczne rozwiązanie sprawy, bardzo zniekształca
obraz pracownika pod względem jego kompetencji. Ponieważ jak się szybko
zorientujesz, to chciałbyś by pracownik był bardziej kompetentny w istotnych kompetencjach dla tego zawodu. Na liście kompetencji znajdą
się również kompetencje mniej istotne. Każdy pracownik jest inny. W zespole
ludzi jednemu przypiszesz dla poszczególnej
kompetencji wyższe wartości, a drugiemu niższe po stronie dla Ciebie ważniejszych.
Natomiast wyższe dla kompetencji mniej ważnych. Teraz wyciągając średnią
arytmetyczną uzyskasz małe zróżnicowanie kompetencyjne poszczególnych
pracowników. Chcąc mieć prawidłowy obraz średnich kompetencji. Zastosuj średnią
ważoną.
Czyli,
do każdej kompetencji przydziel wartość. W zależności od tego, jak dana
kompetencja jest dla Ciebie lub firmy ważna. Są to tak zwane wagi. I one nie
podlegają zmianom. Teraz można przystąpić do wyliczenia średniej ważonej,
według mnie bardziej sprawiedliwej. Według poniższego wzoru.
K1….
Kn - wartości z przedziału przypisanego pracownikowi dla każdej kompetencji
W1….Wn
- Waga przypisana do każdej kompetencji
Sw
– Średnia ważona kompetencji
Sw =( (K1*W1)+….. +
(Kn..* Wn)) / S W1….Wn
Takie
tablice kompetencji, można przygotować w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym.
Stworzenie
ich to dopiero połowa sukcesu. Następnym
krokiem, będzie poinformowanie pracowników o wprowadzeniu tabel kompetencji i
uświadomienie im jak to działa. Jaki to będzie miało wpływ na ich karierę.
Muszą wyrobić w sobie przekonanie, że warto podnosić swoje kwalifikacje, gdyż
wpłynie to na ich wyższą ocenę z kompetencji. Pracownik bardziej kompetentny
jest lepiej opłacany.
Kartom
Dobrze ,że moja szefowa nie zna tego wzoru...
OdpowiedzUsuńDK
Ciekawy artykuł - u nas w firmie właśnie zaczęliśmy większą uwagę przywiązywać do kompetencji pracowników i ich ewentualnych braków, sięgać po nowe rozwiązania, np. specjalistyczne szkolenia dla firm i inne metody uzupełnienia tych luk. Dzięki za podrzucenie ciekawego pomysłu na poradzenie sobie z określeniem tych potrzebnych kompetencji, to na pewno pomoże mi w pracy.
OdpowiedzUsuńTo wazne, aby rozwijać kompetencje pracowników poprzez np. szkolenia Warszawa to miasto, w którym najczęściej są one organizowane, a to pewnie dlatego, że to jakby nie patrzeć wizytówka naszego kraju (stolica i w ogóle). Poza tym warto też poszerzać własne horyzonty i dbać o samorozwój, gdyż przez całe życie się uczymy i warto jest wiedzieć więcej ;) Pozdrawiam serdecznie!
OdpowiedzUsuń39 year old Business Systems Development Analyst Alia Gallo, hailing from Cold Lake enjoys watching movies like "Edward, My Son" and Calligraphy. Took a trip to Harar Jugol and drives a Crossfire Roadster. sprawdz moje zrodlo
OdpowiedzUsuńrzeszow kancelaria prawna
OdpowiedzUsuń