O mnie

Jestem już w wieku mocno średnim. Chcąc czasami wyrazić swoje myśli, podzielić się moją wiedzą w niektórych dziedzinach życia, założyłem ten blog. Znajdują się tu również moje jak się mi wydaje zwariowane pomysły, które może kogoś natchną i wyjdzie z tego coś fajnego.

czwartek, 3 lutego 2011

Jak określać i monitorować kompetencje pracowników


Firma, jest zespołem ludzi, którzy w miarę swoich sił i umiejętności, mają pracować na to. Żeby zadania wykonywane przez firmę były wykonywane bardzo dobrze jakościowo oraz terminowo. Po jak najniższych kosztach, przy jak największy zysku dla firmy. Ma to się opłacać zarówno firmie, jak i dla ludzi w niej zatrudnionych.

Jeżeli jesteś właścicielem firmy, lub osobą kierującą ludźmi w firmie, to motto powinno być dla Ciebie myślą przewodnią. Kieruję zespołem ludzkim w firmie od 20lat. Cały czas w tym samym przedsiębiorstwie. Najpierw kierowałem ludźmi, na niskim szczeblu zarządzania, jako mistrz. Obecnie od ośmiu lat jestem kierownikiem w produkcji. Kieruję bardzo różnorodnym pod względem zawodów zespołem. Są w nim mechanicy, hydraulicy, elektrycy i cały dział obróbki skrawaniem. A że wykonujemy różnego rodzaju usługi remontowe, cały czas muszę poszczególne zespoły monitorować. A, że przeważnie zadania wszystkich zespołów się ze sobą krzyżują. To wymaga ode mnie i poszczególnych mistrzów kierujących zespołami zawodowymi, dołożenia szczególnych starań. By praca zespołów przebiegała w miarę rytmicznie i bez przestojów. Żeby praca w firmie przebiegała planowo, firma potrzebuje zatrudnić pracowników o odpowiednich kompetencjach. Moim  sposobem monitorowania tych kompetencji chciałem się z zainteresowanymi podzielić.

Na początek,  stwórz pracownikom zbiór potrzebnych kompetencji dla wykonywania danego zawodu. Czyli Twoje oczekiwania od pracownika.
Wspólnymi kompetencjami, w każdym zawodzie, będzie na pewno wykształcenie i to co jest obecnie bardzo istotnie. Znajomość języka obcego. Następnie dla każdego zawodu z osobna, utwórz listę kompetencji, charakterystycznych dla danego zawodu. Inne kompetencje będzie posiadał mechanik a inne elektryk.  Teraz najważniejsze. Każdej kompetencji przypisz przedział wartości. Przykładowo 0-3.
0 – nie umie
1 – doszkolić
2 - umie, ale wymaga nadzoru       
3 - ekspert
Potrzebne to będzie by wyliczyć wartość średnią kompetencji dla danego pracownika. Proste! Im większa średnia, tym bardziej kompetentny pracownik. Ale nic bardziej mylnego. Takie arytmetyczne rozwiązanie sprawy, bardzo zniekształca obraz pracownika pod względem jego kompetencji. Ponieważ jak się szybko zorientujesz, to chciałbyś by pracownik był bardziej kompetentny  w istotnych kompetencjach  dla tego zawodu. Na liście kompetencji znajdą się również kompetencje mniej istotne. Każdy pracownik jest inny. W zespole ludzi jednemu przypiszesz dla poszczególnej  kompetencji wyższe wartości, a drugiemu niższe po stronie dla Ciebie ważniejszych. Natomiast wyższe dla kompetencji mniej ważnych. Teraz wyciągając średnią arytmetyczną uzyskasz małe zróżnicowanie kompetencyjne poszczególnych pracowników. Chcąc mieć prawidłowy obraz średnich kompetencji. Zastosuj średnią ważoną.
Czyli, do każdej kompetencji przydziel wartość. W zależności od tego, jak dana kompetencja jest dla Ciebie lub firmy ważna. Są to tak zwane wagi. I one nie podlegają zmianom. Teraz można przystąpić do wyliczenia średniej ważonej, według mnie bardziej sprawiedliwej. Według poniższego wzoru.

K1…. Kn - wartości z przedziału przypisanego pracownikowi dla każdej kompetencji
W1….Wn - Waga przypisana do każdej kompetencji
Sw – Średnia ważona kompetencji

                        Sw =( (K1*W1)+….. + (Kn..* Wn)) / S W1….Wn

Takie tablice kompetencji, można przygotować w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym.
Stworzenie ich to dopiero  połowa sukcesu. Następnym krokiem, będzie poinformowanie pracowników o wprowadzeniu tabel kompetencji i uświadomienie im jak to działa. Jaki to będzie miało wpływ na ich karierę. Muszą wyrobić w sobie przekonanie, że warto podnosić swoje kwalifikacje, gdyż wpłynie to na ich wyższą ocenę z kompetencji. Pracownik bardziej kompetentny jest lepiej opłacany.

Kartom  

5 komentarzy:

  1. Dobrze ,że moja szefowa nie zna tego wzoru...
    DK

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy artykuł - u nas w firmie właśnie zaczęliśmy większą uwagę przywiązywać do kompetencji pracowników i ich ewentualnych braków, sięgać po nowe rozwiązania, np. specjalistyczne szkolenia dla firm i inne metody uzupełnienia tych luk. Dzięki za podrzucenie ciekawego pomysłu na poradzenie sobie z określeniem tych potrzebnych kompetencji, to na pewno pomoże mi w pracy.

    OdpowiedzUsuń
  3. To wazne, aby rozwijać kompetencje pracowników poprzez np. szkolenia Warszawa to miasto, w którym najczęściej są one organizowane, a to pewnie dlatego, że to jakby nie patrzeć wizytówka naszego kraju (stolica i w ogóle). Poza tym warto też poszerzać własne horyzonty i dbać o samorozwój, gdyż przez całe życie się uczymy i warto jest wiedzieć więcej ;) Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. 39 year old Business Systems Development Analyst Alia Gallo, hailing from Cold Lake enjoys watching movies like "Edward, My Son" and Calligraphy. Took a trip to Harar Jugol and drives a Crossfire Roadster. sprawdz moje zrodlo

    OdpowiedzUsuń